Jedním z nástrojů AI, který se stává stále populárnějším, je automatický copywriter od společnosti Conviu, který může být v e-commerce nesmírně efektivním marketingovým pomocníkem.
Možná se ale zamýšlíte nad tím, jak s ním mluvit, jak mu co nejpřesněji zadávat úkoly tak, aby generoval smysluplné, originální a kreativní odpovědi a ne jen strojové fráze, které by naopak mohli vaše zákazníky odradit. Určitě jste také už slyšeli, že AI je k ničemu a generuje samé nesmysly. V tomto článku se dozvíte, jak psát správně prompty a ovládnout umělou inteligenci ve svůj prospěch.
Co je prompt?
Prompt je konkrétní instrukce nebo otázka, kterou zadáváte do systému a která vám pomáhá generovat obsah. Odesláním promptu (většinou textu) zadáváte AI pokyn, aby generovala odpověď nebo výstup na základě daných instrukcí nebo otázek. Ať už píšete popisky produktů, plánujete příspěvky na sociální média, nebo tvoříte e-mailové kampaně, prompty jsou to nejdůležitější pro kvalitní výstup.
Prompt inženýring
Psaní promptů má své nadšence a svůj vlastní obor. Je zaměřený právě na vytváření efektivních a účinných promptů, které optimalizují výkony především jazykových AI modelů. Může zahrnovat experimentování s různými formulacemi, přidávání specifických instrukcí nebo učení modelů, jak reagovat na určité typy dotazů. V oblasti prompt inženýringu došlo v posledních dvou letech k významnému pokroku. Byly rozvinuty techniky pro automatizované generování promptů a zlepšení personalizace a byly integrovány feedbackové smyčky, které pomáhají zlepšovat kvalitu a přesnost odpovědí AI. Tato vylepšení vedla k tomu, že AI nástroje jsou více dostupné a efektivní a rozšiřuje se tak možnosti jejich využití v praxi. Objevilo se obrovské množství aplikací, na internetu naleznete mnoho souborů se sbírkou těch nejlepších promptů a OpenAI také představila prompty přednastavené ChatGPT persony.
A jaká jsou pravidla pro psaní efektivních promptů? Přinášíme vám přehled užitečných zásad, které při psaní zadání umělé inteligenci dodržovat.
Základní pravidla pro psaní efektivních promptů
1. Buďte jasní a struční
Ujistěte se, že váš prompt je snadno pochopitelný. Snažte se být struční, ale poskytněte dostatek kontextu, aby model pochopil vaši otázku nebo zadání. Uveďte konkrétní požadavky a omezení. Tedy i to, co ve výsledku případně nechcete. Je třeba mít jasný cíl a vědět, čeho chcete dosáhnout.
"Vytvoř stručný seznam kontrolních bodů pro optimalizaci konverzní sazby pro nově spuštěný e-shop s módou. Nezahrnuj komplexní výpočty konverzních poměrů. "
2. Buďte konkrétní
Specifikujte informace nebo formát, ve kterém chcete odpověď.
"Vytvoř tabulku pro sledování zpětné vazby zákazníků, včetně sloupců pro datum přijetí zpětné vazby, typ zpětné vazby, hodnocení spokojenosti a doporučené opatření."
3. Pozor na dvojsmysly a nepřesné výklady
Čeština je bohatý jazyk a abyste se vyhnuli nedorozuměním, ujistěte se, že váš prompt je jednoznačný.
4. Jedno po druhém
Pokud máte více otázek nebo požadavků, rozdělte je do jednotlivých promptů. Technika, kdy na sebe jednotlivé prompty navazujete, se nazývá „Chain prompting“. Zlepšuje výkon jazykových modelů v úlohách vyžadujících logiku a rozhodování tím, že strukturuje vstupní prompty tak, aby napodobovaly lidské uvažování.
"Napiš v bodech, co by měl obsahovat první e-mail vítací série pro nové předplatitele“
„Na základě prvního e-mailu, jaký typ nabídky by měl být v druhém e-mailu?"
5. Používejte správnou gramatiku a interpunkci
I když jsou jazykové modely natrénovány k tomu vám porozumět, usnadníte si to. Pomůžete modelu lépe porozumět vašemu promptu a odpovědi budou přesnější.
6. Upřesnění tónu
Můžete AI požádat, aby generovala odpovědi v určitém tónu, který odráží náladu nebo postoj k tématu. Tón ovlivňuje, jak bude zpráva působit na čtenáře, a tím i její účinnost. Lépe tak oslovíte vaše zákazníky nebo zdůrazníte klíčové body vašeho sdělení. Můžete si vybrat z přídavných jmen jako je sebevědomý, přátelský, motivující, odborný a další.
"Napiš motivující e-mail v přátelském a inspirativním tónu pro tým zákaznické podpory, aby zvýšili své úsilí v období svátků.“
7. Dejte jasný pokyn
Začínejte slovy jako „Napiš“, „Vytvoř“ „Vygeneruj“ a podobné. Vyhněte se konverzaci typu „Nevěděl bys náhodou…“
"Na základě vloženého souboru sepiš pravidla pro vrácení zboží pro náš e-shop s elektronikou."
8. Vkládejte příklady
Především když chcete konkrétní typ nebo formu výstupu, poskytnutí příkladu pomáhá modelu rozumět zadání a odpověď bude mnohem přesnější i na první pokus.
9. Dejte AI roli
AI může zastávat různé role, jako je průvodce, filozof nebo motivační řečník. Abyste dosáhli požadovaného výsledku, je potřeba AI zadat prompt, který specifikuje roli, kterou má zaujmout. Tento přístup je užitečný pro vytváření čtivějších a poutavějších konverzací, nebo pro simulaci scénářů.
"Jsi marketingový expert, který je zodpovědný za navrhování a implementaci strategií zaměřených na maximalizaci prodeje. Tvým úkolem je vytvořit a prezentovat komplexní marketingovou strategii speciálně pro sváteční sezónu našeho e-shopu. Důrazně prosím, aby tvá doporučení byla opřena o data z předchozích sezón a aktuálních trendů v oboru a abys využil všechny své schopnosti k tomu, aby bylo zajištěno, že náš marketing bude co nejefektivnější.“
10. Určete cílovou skupinu
Poskytněte AI co nejvíce informací o tom, jak oslovit zákazníky nebo cílovou skupinu, pro kterou je text určen. Pro koho je tento text? Kdo je váš ideální zákazník? Píšete text pro začátečníky nebo odborníky?
„Napiš obsah pro produktovou stránku výrobku XY, který je cílený na informované proaktivní mladé rodiny hledající ekologické produkty. Zdůrazni udržitelnost, etiku a komunitní přínos.“
11. Doptávejte se
Po první odpovědi se ptejte na další podrobnosti. Nebojte se dalších otázek nebo poskytnutí dalšího kontextu či příkladů. Požádejte AI, aby se vás sama ptala na doplňující otázky nebo poskytovala zpětnou vazbu. Co od vás potřebuje ještě vědět k tomu, aby měla všechny relevantní informace, na základě kterých vám dá co nejlepší odpověď?
"Jaké další informace potřebuješ vědět, abys mohl optimalizovat naše reklamní kampaně na sociálních sítích?“
12. Buďte trpěliví
Někdy prostě nezískáte požadovaný výstup na první pokus. V tom případě přeformulujte svůj prompt nebo poskytněte další kontext, který modelu pomůže lépe porozumět vašemu požadavku.
Stejně jako jakákoli všude jinde, i zde platí, že cvičení dělá mistra. Využitím výše zmíněných pravidel se ale nejen zlepšíte v tvorbě promptů, ale zároveň zvýšíte i kvalitu a relevanci odpovědí, které od AI na oplátku dostanete. Využijete tak potenciálu AI nástrojů ve vašem podnikání. Začněte s AI automatickým copywriterem zde automatický copywriter a vyzkoušejte, jak si povedete!
Conviu je komplexní nástroj pro online marketing. Nabízí editor XML a csv, napojení dodavatelských dat, automatický bidding, automatickou dynamickou cenotvorbu, automatický překladač produktů a monitoring cen konkurence.
Pokud budete mít dotaz, můžete se na nás obrátit prostřednictvím emailu info@conviu.cz, telefonu nebo online chatu.