Články a informace

Změny v zákaznickém chování mezi lety 2019 - 2023

Adéla Bartoňová
5 minut čtení
04.03.2024

V únoru jsme se zúčastnili prvního Heureka Meetup, kde jsme dostali k dispozici zajímavé statistiky o vývoji zákaznického chování a obratu v e-commerce mezi lety 2019 a 2023. V tomto článku se se vámi o tyto statistiky podělíme.

Obrat v českém e-commerce

Během posledních let jsme v českém e-commerce prostředí byli svědky dramatických změn, které byly způsobeny pandemií covidu-19. Od roku 2019 došlo k výraznému nárůstu obratu. S příchodem pandemie a následných opatření, jako bylo omezení provozoven a omezení pohybu osob, došlo k rapidnímu nárůstu online nakupování, což se odrazilo v rekordním obratu v roce 2020, který dosáhl 196 miliard Kč. Tento trend pokračoval i v roce 2021, kdy český e-commerce dosáhl nejvyšší hodnoty v historii s obratem 223 miliard Kč. Nicméně, s postupným uvolňováním opatření a návratem k běžnému životu, se obrat v e-commerce začal stabilizovat, a dokonce mírně klesat. Podle statistik za rok 2022 dosáhl obrat českého e-commerce 197 miliard Kč, což je sice nižší číslo než v předchozím roce, ale stále se jedná o velmi významnou sumu. Ačkoliv se ekonomika začala postupně zotavovat, obrat v roce 2023 opět klesl na 185 miliard Kč. Tento pokles může být interpretován jako přirozená reakce na návrat k běžnému životu a možný pokles zájmu o online nakupování v porovnání s obdobím pandemie.

 

Vývoj podílu jednotlivých kategorií na internetu

Na níže uvedeném grafu můžeme vidět vývoj různých kategorií a jejich vývoj v průběhu let 2019 – 2023. Je zde vidět, že klasické e-commerce kategorie stagnují a rostou ty kategorie, kde dochází ke změně spotřebitelského chování. Zjistilo se, že lidé čím dál častěji hledají co nejvýhodnější nabídku, a to i produktů s nízkou cenou a rychlou spotřebou.

Na následujících grafech jsou vyobrazeny data nasbírané na Heurece a skrz objednávky v Heureka Marketplace. Je zde dobře vidět následek lockdownů, kdy se lidé přesunuli z klasického nakupování do e-commerce a začali objevovat nové kategorie. Výrazný nárůst lze pozorovat např. u kategorie Dům a zahrada.

Rozpad kategorie Ostatní:

Závěrem lze konstatovat, že české e-commerce prošlo v posledních letech významnými změnami, zejména v důsledku pandemie covidu-19. Rapidní nárůst obratu v průběhu pandemie ukázal sílu online nakupování a jeho schopnost přizpůsobit se měnícím se okolnostem. I přes pokles obratu v posledním roce je e-commerce stále silným hráčem na trhu a důležitým kanálem pro obchodníky i zákazníky. Je zřejmé, že budoucnost e-commerce je dynamická a plná příležitostí, a je třeba sledovat další vývoj s otevřeným pohledem a připraveností se přizpůsobit novým trendům a potřebám zákazníků.

 

Conviu je komplexní nástroj pro online marketing.  Nabízí editor XML a csvnapojení dodavatelských datautomatický biddingautomatickou dynamickou cenotvorbuautomatický překladač produktů a monitoring cen konkurence.

Pokud budete mít dotaz, můžete se na nás obrátit prostřednictvím emailu info@conviu.cz, telefonu nebo online chatu.